Lada dzień, rozpocznie się wyczekiwany przez wiele lat i bardzo potrzebny remont ulicy Strzeleckiej. Wykonawca, firma RENOMEX Sp. z o.o, z Dusznik, która wygrała przetarg kwotą 6.884.186,51 zł, przejęła już plac budowy.
To, co przez lata było niemożliwe, będzie lada moment realizowane. Głównie dzięki temu, że cała ulica Strzelecka została podzielona na 3 etapy. Łatwiej jest dostać kilka mniejszych dofinansowań niż jedno duże. Na pierwszy etap udało się zdobyć dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Trudności komunikacyjne
Trzeba się niestety przygotować na okrągły rok utrudnień komunikacyjnych. O ile oczywiście jakieś „obiektywne, nieprzewidziane trudności” tego terminu nie wydłużą. Choć, jak często pokazuje życie, inwestycja może też być zakończona wcześniej. Głównie ze względu na łagodne zimy. Prace będą polegały nie tylko na wymianie nawierzchni. Ale też na wymianie instalacji podziemnych.
Dla wygody mieszkańców, remont będzie podzielony na 4 odcinki.
- Pierwszy od ul. Mickiewicza do Urzędu Miasta i Gminy. Będzie w tym zrobiony dojazd do tzw. „Harcówki”. Ten odcinek na pierwszy rzut oka nie wymaga remontu. Jednak to, co trzeba wymienić jest niewidoczne, bo znajduje się pod ziemią. Są to instalacje wodno-kanalizacyjne .
- Drugi odcinek od budynku Urzędu Miasta i Gminy do ulicy Pohla. Da się go ominąć ul. Wyspiańskiego i Powstańców Wielkopolskich.
- Trzeci odcinek od Pohla do Powstańców Wielkopolskich. Również możliwe jest ominięcie tego odcinka ulicami bocznymi.
- Czwarty od Powstańców Wielkopolskich do wiaduktu kolejowego. Jeśli zajdzie taka potrzeba, planowane jest utwardzenie fragmentu ul. Akacjowej, aby umożliwić objazd przez ul. Ogrodową.
Remont drugiego, trzeciego i czwartego odcinka powinien się zacząć już po wyremontowaniu ul. Św. Jana Pawła II. A więc dojazd na Dzięcielin nie powinien sprawiać mieszkańcom kłopotu. Jeśli jednak remont Jana Pawła z jakiegoś powodu się przedłuży, alternatywą dla kierowców pozostanie ul. Sokoła i Słoneczna.
Z ulicy zachowany i zmagazynowany zostanie bruk oraz kamienne krawężniki.
Drzewa
Udało się ograniczyć wycinkę drzew, ale nie dało się tej wycinki uniknąć. Niestety bez tej wycinki, remontu nie dałoby się przeprowadzić. Według obecnych norm, drzewa nie mogą rosnąć tak blisko jezdni, jak rosną tam obecnie. Niektóre wręcz tuż przy krawężniku. Kiedy je sadzono, obowiązywały zupełnie inne standardy. Ulica pełniła rolę zwykłej polnej drogi z Lipowca do Dzięcielina czyli do sąsiedniej wsi. Teraz stała się jednym z ważniejszych ciągów komunikacyjnych. Muszą się tam zmieścić dwa pełnowymiarowe pasy ruchu, chodniki i ścieżka rowerowa (by jednoślady nie utrudniały ruchu samochodom). Projekt został wykonany jeszcze z poprzedniej kadencji, zgodnie z wytycznymi dla tego rodzaju ulic. Choć drzewa są w naszym mieście bardzo ważne, to czasem trzeba niestety podejmować w ich sprawie trudne decyzje. Oczywiście, zostaną posadzone nowe drzewa.
Co dalej?
Drugi etap to remont wiaduktu. Udało się „namówić” PKP, aby wziął na siebie jego finansowanie. W praktyce obecny wiadukt zostanie rozebrany, a w jego miejscu zbudowany zupełnie nowy. Taki, który zapewni swobodny przejazd samochodów w obu kierunkach, a także pomieści chodniki i ścieżkę rowerową. Remont będzie możliwy dzięki rewitalizacji linii kolejowej.
Trzeci etap, to odcinek pomiędzy wiaduktem, a „drogą dzięcielińską”. Jego budowa, także jest planowana z dofinansowaniem z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Wniosek zostanie złożony jeszcze w tym roku.

Dofinansowanie od Wojewody Wielkopolskiego na remontowany odcinek Strzeleckiej wyniosło 3 500 000 zł.
(fot. WUW Poznań, Rafał Król)

Podpisanie umowy z wykonawcą.
Dofinansowanie z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, będzie mogło zostać wypłacone.
